- Pobierz PDF (464 KB) – WNIOSEK O PRZYJĘCIE DO ZAKŁADU OPIEKUŃCZO – LECZNICZEGO ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (412 KB) – SKIEROWANIE DO ZAKŁADU OPIEKUŃCZO-LECZNICZEGO ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (399 KB) – WNIOSEK O WYDANIE SKIEROWANIA ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (432 KB) – KARTA OCENY ŚWIADCZENIOBIORCY KIEROWANEGO DO ZAKŁADU OPIEKUŃCZEGO ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (103 KB) – OBOWIĄZKOWE DANE OSOBOWE ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (179 KB) – OŚWIADCZENIE ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (737 KB) – SKALA GLASGOW ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
- Pobierz PDF (557 KB) – WYWIAD PIELĘGNIARSKI I ZAŚWIADCZENIE LEKARSKIE ((Masz trudność w odczytaniu pliku PDF? Skontaktuj się z nami)
Załącznik nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego SP ZOZ
w Sokołowie Podlaskim
Regulamin Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki
Zdrowotnej w Sokołowie Podlaskim
Niniejszy regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom skierowanym do
Zakładu, którzy są objęci świadczeniami refundowanymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia i częściowo ze
środków własnych jak i za odpłatnością 100% zgodnie z cennikiem, a także organizację wewnętrzną i zadania
Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Sokołowie
Podlaskim, adres: ul. Ks. Bosko 5, 08-300 Sokołów Podlaski.
§ 1. Informacje ogólne
1. Zakład Opiekuńczo Leczniczy zwany dalej „Zakładem” jest jednostką organizacyjną w zakresie której
podmiot leczniczy – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Sokołowie Podlaskim, ul. Ks.
Bosko 5, 08-300 Sokołów Podlaski zwany dalej „SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim”, udziela świadczeń
opiekuńczo leczniczych w ramach opieki długoterminowej. Liczba miejsc dostępnych z kontraktem
NFZ wynosi 47, liczba miejsc z 100% odpłatnością wynosi 33.
2. Zakład jest stacjonarnym oddziałem zapewniającym całodobową opiekę medyczną osobom
niewymagającym hospitalizacji, których stan zdrowia i stopień niepełnosprawności nie pozwala na
przebywanie w ich środowisku domowym.
3. Świadczenia Zakładu obejmują usługi zgodnie z deficytami opieki z zakresu: opieki lekarskiej,
pielęgniarskiej, rehabilitacji, świadczeń psychologa, logopedy, terapii zajęciowej i edukacji zdrowotnej.
4. Zakład w ramach prowadzonej działalności prowadzi sprzedaż usług opiekuńczo-leczniczych
zgodnie z cennikiem przyjętym zarządzeniem Dyrektora. Każdy pacjent wymaga wypełnienia
jednakowego kompletu dokumentów wymaganych przy przyjęciu zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie kierowania do zakładów opiekuńczo-leczniczych
i pielęgnacyjno-opiekuńczych. Termin przyjęcia jest ustalony wcześniej z kierownikiem Zakładu.
5. Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące pobytu pacjenta w Zakładzie powinny być zgłaszane do kierownika
placówki.
§ 2. Podstawa prawna i zasady skierowania do Zakładu
1. Zakład realizuje świadczenia zdrowotne w szczególności na podstawie następujących aktów prawnych:
➢ ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz wydanych na jej podstawie aktów
wykonawczych,
➢ ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych,
➢ ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
➢ rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z
zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.
➢ rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2012 r. w sprawie kierowania do zakładów
opiekuńczo-leczniczych.
2. Pacjenci kierowani są do Zakładu na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca
2012 r., w sprawie kierowania do zakładów opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 lipca 2014 r., w sprawie świadczeń gwarantowanych z
zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.
3. Wskazane w ust. 2 powyżej akty prawne określają szczegółowo sposób i tryb kierowania pacjentów
do Zakładu, wymaganą dokumentację, w tym wzory: wniosku o wydanie skierowania do zakładu
opiekuńczo-leczniczego, wywiadu pielęgniarskiego i zaświadczenia lekarskiego oraz skierowania do
zakładu opiekuńczo-leczniczego, a także warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu
świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.
§ 3. Procedura skierowania do Zakładu
1. Pacjent występuje z wnioskiem o wydanie skierowania do Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego (załącznik
nr 1) do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
2. Skierowanie do Zakładu wystawia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej w przypadku, gdy
świadczeniobiorca spełnia kryteria objęcia świadczeniami gwarantowanymi udzielanymi w
warunkach stacjonarnych.
3. Zgodę na przyjęcie pacjenta do Zakładu może wyrazić pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy. W
przypadku gdy stan zdrowia osoby ubiegającej się o przyjęcie do Zakładu nie pozwala na świadome
wyrażenie zgody na przyjęcie do Zakładu, a osoba ta nie posiada przedstawiciela ustawowego,
konieczne jest uzyskanie postanowienia sądu.
4. Od 1 stycznia 2015 r obowiązują nowe zasady składania dokumentów i rejestracji do kolejek
oczekujących. Pacjent ma obowiązek składania wyłącznie oryginałów dokumentacji kierującej do ZOL
tylko do jednej, wybranej przez siebie lub opiekuna placówki.
§ 4. Procedura przyjęcia do Zakładu
1. W celu umieszczenia pacjenta w kolejce oczekujących na przyjęcie do Zakładu Opiekuńczo –
Leczniczego pacjent składa wymaganą dokumentację do sekretariatu Zakładu lub przesyła pocztą na
adres ZOL.
2. Do wymaganej dokumentacji należy załączyć:
. obowiązkowe dane osobowe (załącznik nr 2)
. wywiad pielęgniarski i zaświadczenie lekarskie (załącznik nr 3)
. skierowanie do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego (załącznik nr 4)
. kartę oceny świadczeniobiorcy kierowanego do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego wg skali
Barthel (załącznik nr 5)
. kartę oceny świadczeniobiorcy kierowanego do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego wg skali
GLASGOW w przypadku, gdy pacjent jest żywiony dojelitowo (załącznik nr 6)
. dokument potwierdzający wysokość dochodu osoby ubiegającej się o przyjęcie do Zakładu
lub osoby zobowiązanej do ponoszenia odpłatności za pobyt w Zakładzie, w szczególności:
➢ aktualną decyzję organu emerytalno – rentowego ustalającego wysokość emerytury albo renty (do
decyzji załącza się zgodę świadczeniobiorcy ubiegającego się o skierowanie do Zakładu na potrącenie
opłaty za pobyt w Zakładzie przez właściwy organ emerytalno – rentowy ze świadczenia emerytalno
– rentowego zgodnie z odrębnymi przepisami)
➢ decyzję o przyznaniu zasiłku stałego wyrównawczego lub renty socjalnej (do decyzji można dołączyć
zgodę świadczeniobiorcy ubiegającego się o skierowanie do Zakładu albo przedstawiciela
ustawowego do odbioru tych należności przez Zakład)
➢ inne dokumenty potwierdzające dochód osoby ubiegającej się o przyjęcia do Zakładu pozwalające na
pokrycie pełnych kosztów pobytu pacjenta w okresie warunkowego przyjęcia do Zakładu, do czasu
uzyskania świadczeń, o których mowa wyżej
. oświadczenie – zgoda na potrącenie opłaty w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym (załącznik
nr 7)
. kserokopię posiadanej dokumentacji medycznej, w tym karty leczenia szpitalnego
. kserokopie wydanego oświadczenia o stopniu niepełnosprawności – jeśli posiada
. aktualny dokument potwierdzający ubezpieczenie
. właściwe zaświadczenie z sądu w stosunku do osób częściowo lub całkowicie
ubezwłasnowolnionych w przypadku osób nie mogących podejmować samodzielnie decyzji
oraz składać podpisu.
. podpisaną przez pacjenta zgodę na przyjęcie do Zakładu (załącznik nr 8)
3. Zgoda pacjenta na pobyt jest warunkiem koniecznym przebywania w ZOL. Pacjent nie może
przebywać w Zakładzie wbrew własnej woli. W przypadku chorych nie mogących wyrazić świadomie
zgody na umieszczenie w ZOL konieczne jest uzyskanie postanowienia Sądu o umieszczeniu bez zgody
lub dostarczyć prawomocne postanowienie Sądu o ubezwłasnowolnieniu oraz wyznaczeniu opiekuna
prawnego, który dopełni wszelkich formalności w imieniu pacjenta.
4. Na podstawie złożonej dokumentacji lekarz i kierownik ZOL kwalifikują bądź nie do objęcia opieką w
placówce.
5. Przyjęcia do Zakładu odbywają się zgodnie z prowadzoną listą oczekujących i są uzależnione od
posiadanych przez Zakład wolnych łóżek.
6. Po zakwalifikowaniu pacjenta, umieszcza się go na liście oczekujących pod kolejną pozycją i informuje
się o tym pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
7. Zakład zawiadamia telefonicznie lub pisemnie osobę skierowaną do placówki lub jej przedstawiciela
ustawowego o terminie przyjęcia.
8. Jeżeli pacjent przenoszony jest z oddziału szpitalnego obowiązują te same zasady dotyczące złożenia
wniosku i jego załączników. W dniu przekazania do ZOL pacjent powinien posiadać wypis z danego
oddziału szpitalnego.
9. Jeżeli w chwili przyjęcia pacjenta do Zakładu jego rzeczywisty stan zdrowia będzie odbiegał znacząco
od stanu opisanego w zaświadczeniu lekarskim, Zakład uprawniony jest do odmowy przyjęcia.
10. Do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego nie przyjmuje się pacjentów, u których stany chorobowe
wymagają całodobowej opieki lekarskiej lub hospitalizacji, pacjentów z chorobą nowotworową,
zaburzeniami i chorobami psychicznymi, uzależnionych od alkoholu lub środków psychoaktywnych,
osób przed ukończeniem 18 roku życia oraz pacjentów wymagających wentylacji mechanicznej.
11. Zakład może odmówić przyjęcia wniosku pacjenta, który zawiera braki formalne tj.:
➢ nie jest podpisany przez pacjenta lub jego opiekuna prawnego lub brak jest decyzji Sądu o wyrażeniu
zgody na pobyt i leczenie w placówce opiekuńczej
➢ brak kwalifikacji w skali Barthel, lub skala oceny powyżej 40 punktów
➢ brak kwalifikacji w skali GLASGOW w przypadku, gdy pacjent jest żywiony dojelitowo
➢ nie są dołączone aktualne informacje o dochodach pacjenta
12. Warunkiem przyjęcia pacjenta do Zakładu jest podpisanie umowy.
13. Przed podpisaniem umowy pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy zobowiązany jest dostarczyć
dokument, na podstawie którego ustalona zostanie odpłatność za koszty wyżywienia i
zakwaterowania w Zakładzie. Zasady ustalenia odpłatności zostały opisane w § 9 Regulaminu.
14. Przy przyjęciu do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego obowiązkowa jest obecność członka rodziny
pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego.
15. W dniu przyjęcia do Zakładu pacjent musi posiadać ze sobą swój dowód osobisty.
16. W dniu przyjęcia należy wnieść opłatę za pobyt pacjenta – dowód wpłaty dostarczyć do Zakładu.
17. Rodzina lub przedstawiciel ustawowy pacjenta zobowiązany jest do odebrania jego rzeczy
wartościowych, które nie będą składane do depozytu ZOL.
18. Koszty transportu pacjenta do Zakładu w dniu przyjęcia pokrywa pacjent, jego przedstawiciel
ustawowy lub jednostka kierująca.
19. W przypadku rezygnacji z ubiegania się o przyjęcie do Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego pacjent lub
jego przedstawiciel ustawowy jest zobowiązany do bezzwłocznego, pisemnego poinformowania ZOL
o tym fakcie bez względu na powód rezygnacji.
20. Pacjent zapisany do kolejki oczekujących, może skorzystać z miejsc z pełną 100% odpłatnością. Pacjent
przyjęty do ZOL nadal oczekuje w kolejce do przyjęcia w ramach refundacji NFZ.
21. Jeżeli wyczerpała się liczba wolnych miejsc z 100% odpłatnością – prowadzi się kolejkę oczekujących
na miejsca komercyjne.
§ 5. Warunki pobytu w Zakładzie
1. W Zakładzie świadczenia z zakresu gwarantowanych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w
ramach opieki długoterminowej w warunkach stacjonarnych udzielane są pacjentowi wymagającemu
ze względu na stan zdrowia całodobowych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych,
rehabilitacyjnych oraz kontynuacji leczenia niewymagającego hospitalizacji w oddziale szpitalnym,
który w ocenie skalą samodzielności, zwaną „skalą Barthel”, otrzymał 40 punktów lub mniej.
2. Kontynuacja leczenia oznacza dalsze postępowanie lecznicze.
3. Ocena dokonywana skalą Barthel odbywa się w dniu przyjęcia pacjenta do Zakładu, na koniec każdego
miesiąca i w przypadku zmiany stanu zdrowia przez lekarza i pielęgniarkę Zakładu.
4. Wzór druku niezbędnego do oceny, o której mowa w ust. 3 i ust. 4 powyżej, określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń pielęgnacyjnych i
opiekuńczych w ramach opieki długoterminowej.
5. Jeżeli dokonana na koniec miesiąca ocena wykaże punktację powyżej 40 punktów według skali Bartel,
pacjent w Zakładzie może pozostać do końca kolejnego miesiąca kalendarzowego. Po upływie tego
czasu, Zakład wypisuje pacjenta.
6. Pacjent Zakładu, w stosunku do którego powstała konieczność hospitalizacji, wypisywany jest po
upływie 15 dni przebywania w szpitalu. W stosunku do takiego pacjenta powstaje konieczność
ponownego wpisania go na listę oczekujących na przyjęcie do Zakładu.
§ 6. Prawa pacjenta i prawa do świadczeń
1. Zakład gwarantuje przestrzeganie praw pacjenta zgodnie z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach
pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z późn. zm.
2. Po wyrażeniu zgody przez pacjenta bądź jego przedstawiciela ustawowego, Zakład informuje daną
instytucję, z której pobiera świadczenie rentowe, emerytalne, rentowo – emerytalne lub inne o
umieszczeniu pacjenta w Zakładzie ze wskazaniem daty rozpoczęcia pobytu.
3. Zgoda pacjenta na pobyt jest warunkiem przebywania w Zakładzie. Pacjent nie może przebywać w
Zakładzie wbrew własnej woli.
§ 7. Zasady pobytu i obowiązki pacjenta przebywającego Zakładzie
1. Świadczenia zdrowotne w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym udzielane są zgodnie z obowiązującymi
w SP ZOZ Sokołów Podlaski procedurami postępowania, które dostępne są do wglądu w dyżurce
pielęgniarek i które określają sposób postępowania w sytuacjach występujących lub mogących
wystąpić w trakcie pobytu pacjenta w ZOL.
2. Każdy pacjent ma ustalony indywidualny plan opieki, który jest opracowany przez zespół
terapeutyczny składający się z lekarza prowadzącego, pielęgniarki, fizjoterapeuty, logopedy i
psychologa. Plan ten podlega bieżącej aktualizacji.
3. Godzinowy harmonogram dnia obowiązujący w Zakładzie znajduje się na tablicy informacyjnej z
zastrzeżeniem, że może on ulec zmianie ze względu na bieżącą sytuację w Zakładzie.
4. Każdy pacjent lub osoba przez niego upoważniona w dniu przyjęcia do Zakładu zostaje
poinformowana gdzie znajduje się wykaz praw i obowiązków pacjenta, który dotyczy wszystkich
pacjentów ZOL oraz uzyskuje informację o regulaminie i topografii Zakładu.
5. Na terenie Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu oraz
spożywania napojów alkoholowych pod groźbą natychmiastowego wypisu.
6. Zabrania się pacjentom przyjmowania własnych leków bez zlecenia lekarskiego.
7. Leki podawane są w dawkach i godzinach określonych w zaleceniach lekarskich i przyjmowane przez
pacjentów w obecności pielęgniarki.
8. Badania zlecone pacjentom wykonywane są przez laboratorium funkcjonujące w Szpitalu.
9. W zależności od sytuacji w Zakładzie pacjent, decyzją personelu, może być przeniesiony do innej sali
lub na inne łóżko.
10. Pacjent przebywający w Zakładzie zobowiązany jest stosować się do wszystkich zaleceń i wskazówek
lekarzy oraz innych pracowników udzielających świadczeń zdrowotnych oraz przestrzegać ustalonego
regulaminu i zarządzeń porządkowych Zakładu. W razie rażącego naruszenia przez pacjenta
regulaminu, może być on wypisany z Zakładu (jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala, z tym, że wobec
osób ubezwłasnowolnionych decyzje podejmowane są w porozumieniu z kuratorem lub
przedstawicielem ustawowym danej osoby lub właściwym sądem).
11. Pacjent może mieć własne środki higieny osobistej (w tym np.: mydło, szampon, szczotkę i pastę do
zębów, kubek na protezę, grzebień, ręcznik, środki do higieny intymnej, itp.).
12. Na terenie Zakładu nie wolno przechowywać ani spożywać artykułów żywnościowych niewiadomego
pochodzenia i przeterminowanych (mogą one ulec konfiskacie i zniszczeniu).
13. Pacjent lub jego opiekun zobowiązany jest do właściwego zabezpieczenia i oznakowania (imieniem i
nazwiskiem) artykułów żywnościowych przechowywanych w lodówce przeznaczonej dla pacjentów.
Artykuły, dla których upłynął termin przydatności będą usuwane przez personel Zakładu.
14. Pacjent jest zobowiązany szanować mienie Zakładu. Za szkody powstałe z winy pacjenta odpowiada
on w pełnej wysokości z podstawie przepisów kodeksu cywilnego.
15. W razie stwierdzenia zagrożenia czy nieprawidłowości występujących w Zakładzie pacjent jest
zobowiązany do bieżącego informowania personelu o stwierdzonych nieprawidłowościach.
16. Zakład nie bierze odpowiedzialności za zgubione lub zniszczone przez pacjenta rzeczy osobiste a także
środki finansowe pozostające poza depozytem Zakładu [instrukcja depozytu ZOL znajduje się w
procedurze o tej samej nazwie]
17. Podejmowanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych przez pacjentów w ramach tzw. depozytu
odbywa się za pośrednictwem kadry kierowniczej Zakładu lub osoby do tego wyznaczonej, na
podstawie odpowiednio wcześniej złożonego pisemnego wniosku pacjenta lub osób i instytucji
uprawnionych, zgodnie z procedurą i załącznikami depozytu.
18. Wykonanie dyspozycji pacjenta w sprawie przedmiotów wartościowych i pieniędzy może wymagać
aprobaty właściwego lekarza, jeżeli stan zdrowia pacjenta uzasadnia przypuszczenie, że w innych
okolicznościach chory nie podjąłby takiej decyzji.
19. Informacje dotyczące stanu pacjenta oraz całego procesu leczniczego udzielane są przez lekarza
prowadzącego osobie upoważnionej lub przedstawicielowi ustawowemu pacjenta. Pacjent może
upoważnić wybraną przez siebie osobę do otrzymywania takich informacji.
20. Informacje dotyczące prowadzonego procesu pielęgnacyjno – opiekuńczego udzielane są przez
pielęgniarkę oddziałową osobie upoważnionej lub przedstawicielowi ustawowemu pacjenta.
21. Pacjent wymagający specjalistycznych konsultacji lekarskich, których nie ma w strukturach
organizacyjnych szpitala, powinien zostać przewieziony na daną konsultację przez wyznaczonego
członka rodziny lub przedstawiciela ustawowego. Zakład Opiekuńczo – Leczniczy zapewnia pacjentom
konsultacje jedynie w ramach działalności leczniczej SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim (planowo na
zlecenie lekarza prowadzącego lub w trybie pilnym w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia
pacjenta).
22. Pacjent ma prawo do korzystania z własnego sprzętu komputerowego, telefonu komórkowego. Zakład
Opiekuńczo – Leczniczy nie ponosi odpowiedzialności za w/w sprzęt o ile nie jest on zgłoszony do
depozytu Zakładu.
23. Pacjent oraz każda osoba zainteresowana może składać wnioski, skargi, uwagi, podziękowania
dotyczące funkcjonowania Zakładu oraz udzielanych tam świadczeń, na zasadach, które określone są
w obowiązującej w SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim procedurze kancelaryjnej.
24. Ze względu na prowadzoną działalność informacyjną w internecie (strona internetowa szpitala, media
społecznościowe) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża lub nie wyraża zgody na
upublicznienie jego wizerunku w zakresie publikacji zdjęć z jego udziałem w trakcie odbywających się
w ZOL imprez tematycznych – zgoda ta objęta osobnym oświadczeniem może zostać odwołana w
każdym momencie pobytu pacjenta na prośbę jego lub jego przedstawiciela ustawowego.
25. Korespondencja z instytucjami takimi jak ZUS, KRUS, MOPS, z rodziną, opiekunami pacjenta oraz
innymi instytucjami i osobami niewymienionymi odbywa się na podstawie obowiązującej w SP ZOZ w
Sokołowie Podlaskim procedury kancelaryjnej.
§ 8. Zasady odwiedzin pacjentów przebywających w Zakładzie
1. Odwiedziny pacjentów przebywających w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym mogą odbywać się w
każdy dzień tygodnia w ustalonych godzinach.
2. Osoby niepełnoletnie mogą odwiedzać pacjentów w towarzystwie osoby dorosłej, chyba że lekarz
prowadzący zezwoli na samodzielne odwiedziny osobie, która nie osiągnęła pełnoletności.
3. Odwiedzanie ciężko chorych pacjentów odbywa się za zgodą lekarza.
4. Pacjentów mogą odwiedzać wyłącznie osoby zdrowe (nie dotknięte chorobą zakaźną). Nie wolno
odwiedzać pacjentów osobom mogącym spowodować zagrożenie stanu sanitarno –
epidemiologicznego oraz znajdującym się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków
psychoaktywnych.
5. Odwiedzającym nie wolno zakłócać procesu pracy Zakładu, przebywać w pomieszczeniach służb
medycznych, pomieszczeniach gospodarczych i technicznych.
6. Za szkody w mieniu Zakładu powstałe z winy odwiedzającego (lub z winy małoletniego będącego pod
jego opieką) ponosi on odpowiedzialność w pełnej wysokości na podstawie przepisów kodeksu
cywilnego.
7. Ze względów epidemiologicznych lub z innych ważnych przyczyn może zostać wprowadzony czasowy
zakaz odwiedzania pacjentów.
8. Osoba odwiedzająca pacjenta jest zobowiązana zapoznać się z niniejszym regulaminem a w czasie
pobytu w Zakładzie zachowywać się kulturalnie oraz podporządkować się poleceniom i wskazówkom
personelu. Osoby, które nie zastosują się do postanowień niniejszego regulaminu lub do wskazówek
personelu lub będą naruszały dobra osobiste pacjentów podlegają wydaleniu poza obręb ZOL oraz
mogą być w ogóle pozbawione prawa do odwiedzania pacjentów.
§ 8. Wypisanie pacjenta z Zakładu
1. Poza przypadkami wskazanymi w § 5 regulaminu, Zakład wypisuje pacjenta, którego stan zdrowia –
zgodnie z aktualną wiedzą medyczną – uległ poprawie w tak istotnym stopniu, iż nie wymaga on
dalszych, całodobowych świadczeń zdrowotnych w Zakładzie.
2. Zakład wypisuje pacjenta w przypadku:
af) gdy jego ubezpieczenie zdrowotne straciło ważność
bf) gdy uzyskał miejsce w innej placówce
cf) na żądanie pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego (wymagane jest wcześniejsze
powiadomienie kierownika Zakładu)
df) zaprzestania finansowania świadczeń przez NFZ
ef) zaprzestania finansowania za zakwaterowanie i wyżywienie
ff) niestosowania się do regulaminu porządkowego Zakładu
§ 9. Odpłatność za pobyt w Zakładzie
1. Sposób ustalania odpłatności za pobyt w Zakładzie Opiekuńczo – Leczniczym określa ustawa z dnia 27
sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2012 roku w sprawie kierowania do Zakładów
Opiekuńczo – Leczniczych i Pielęgnacyjno – Opiekuńczych.
2. Świadczenia z zakresu gwarantowanych świadczeń pielęgnacyjnych i opiekuńczych w ramach opieki
długoterminowej w warunkach stacjonarnych udzielane w Zakładzie, finansowane są przez Narodowy
Fundusz Zdrowia, z wyłączeniem kosztów wyżywienia i zakwaterowania. Koszty wyżywienia i
zakwaterowania ponosi pacjent przebywający w Zakładzie.
3. Tytułem kosztów wyżywienia i zakwaterowania w Zakładzie SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim pobiera
miesięczną opłatę w wysokości 70% otrzymywanego przez pacjenta świadczenia.
4. Opłatę ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających wysokość dochodu pacjenta, w
szczególności decyzji organu rentowego albo emerytalno – rentowego ustalającego wysokość
emerytury, renty albo renty socjalnej. Do decyzji załącza się zgodę pacjenta ubiegającego się o
skierowanie do Zakładu Leczniczo – Opiekuńczego o potrącenie opłaty za pobyt w Zakładzie przez
właściwy organ rentowy albo emerytalno – rentowy ze świadczenia wypłacanego przez ten organ, lub
decyzji o przyznaniu zasiłku stałego.
5. W przypadku pobytu pacjenta w Zakładzie przez okres nie przekraczający całego miesiąca, opłata
miesięczna rozliczana jest proporcjonalnie do pobytu pacjenta w danym miesiącu. Uiszczona nadpłata
podlega zwrotowi.
6. Opłatę ustala się ponownie po każdorazowej zmianie dochodu pacjenta przebywającego w Zakładzie,
pod warunkiem przedłożenia przez pacjenta dokumentów potwierdzających jej zmianę.
7. Pacjent zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania kierownika Zakładu o wszystkich
zdarzeniach mających wpływ na ustalenie opłaty, w tym do przedłożenia dokumentów
potwierdzających zmianę jego dochodu.
8. Opłatę można regulować w następujący sposób:
ab) pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy może zobowiązać się wobec Samodzielnego Publicznego
Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sokołowie Podlaskim do pokrywania kosztów pobytu pacjenta w
Zakładzie i regulować je gotówką w kasie SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim lub przelewem na rachunek
bankowy SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim wskazany w umowie, w terminie wskazanym w umowie,
albo
bb) SP ZOZ w Sokołowie Podlaskim może wystąpić do płatnika (ZUS, KRUS) o potrącenie opłaty za koszty
pobytu pacjenta bezpośrednio ze świadczenia emerytalnego lub rentowego, na podstawie pisemnej
zgody pacjenta; wówczas Zakład dokonuje stosownego rozliczenia.
9. W obu przypadkach uregulowanych w ust. 9 Kierownik Zakładu ma obowiązek poinformować płatnika
o pobycie pacjenta w Zakładzie. ZUS lub KRUS zawiesza wówczas dodatek pielęgnacyjny na czas
pobytu pacjenta w ZOL.
10. Pacjenci korzystający z usług opiekuńczo – leczniczych nierefundowanych przez Narodowy Fundusz
Zdrowia opłatę za pobyt wnoszą zgodnie z cennikiem przyjętym zarządzeniem Dyrektora.
11. Cennik dotyczący pobytu w Zakładzie stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu (załącznik nr 9).
Wnioski o przyjęcie do ZOL należy składać do sekretariatu Zakładu.